درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

يكشنبه 5 خرداد 1398 21 رمضان 1440 Sunday 26 May 2019

 

مراسم سوگواری به مناسبت شهادت امام صادق (ع) با حضور کارکنان معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب و پژوهشگاه مطالعات تقریبی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسینی 28 تیرماه برگزار شد .

حجت  الاسلام والمسلمین ابوالحسینی طی سخنانی اظهار داشت : یکی از مباحث جهان امروز در محیط های علمی و آکادمیک کیفی سازی است. بهترین و کوتاه ترین تعریف برای کیفی سازی, تشخیص صحیح ظرفیت ها در کمترین زمان ممکن است.

وی در ادامه افزود :  در کیفی سازی دو عنصر مهم نقش دارد. یکی محتوا و دیگری زمان. یکی از عرصه های کیفی سازی محیط های آموزشی, علمی و اعتقادی است. حرکت و فعالیت امام صادق(ع) در جهت کیفی سازی علمی و اعتقادی جامعه بود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به فعالیت های علمی در زمان امام صادق (ع) افزود: دو عامل اصلی موجب شد تا امام صادق(ع) بهترین استفاده را در کمترین زمان ممکن به دست آورد.مورد اول " آزادی عقیده در زمان عباسیان "بود . یعنی  با از بین رفتن امویان و در اثر انقلاب عباسیان کسی نمی توانست جلوی اظهار عقیده مسلمانان را بگیرد. و در همین راستا تسامح صحیح دینی با غیر مسلمانان و دهری ها به عنوان یک ارزش شناخته شده بود.

وی در بیان مورد دوم تصریح کرد : مورد دوم " برخورد اندیشه ها "بود . یعنی انتقال سابقه فکری و عینی اقوام تازه مسلمان و انتقال علوم بشری همچون طب, فلسفه, نجوم و ریاضیات از ایران و یونان و حتی از شام به محیط مذهبی آن روز در حجاز و بغداد و ادغام این مباحث با مسائل مذهبی در علومی چون تفسیر و قرائت, حدیث, فقه و کلام شبهات بسیاری را در اذهان به وجود آورد. به طوری که محیط علمی و فکری آن روز تشنه معرفت شده بود.

وی افزود : اینجا بود که امام جعفر صادق (ع) در ادامه راه پدر بزرگوارش دامنه فعالیتش را وسیع تر نمود و شاگردان زیادی تربیت کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موفقیت علمی امام صادق (ع) اظهار داشت : دو عنصر مهم نقش بسزایی در موفقیت حرکت علمی امام صادق (ع) داشت. 1- شاگردان متنوع امام صادق در رشته های مختلف. 2- شیوه تعامل با مخالفان

 

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسینی در پایان افزود: تنوع شاگردان امام صادق (ع) در رشته ها و مذاهب مختلف نقطه قوت فعالیت های علمی امام صادق (ع) است که در ادامه به چند مورد اشاره می شود :   محمد بن مسلم و زراره در علم فقه, هشام بن حکم و مؤمن طاق در علم کلام, حمران بن اعین در علم قرائت قرآن, ابان بن تغلب در علم لغت, جابر بن حیان در کیمیا و ....   .

 

 

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها