درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

پنجشنبه 1 فروردين 1398 14 رجب 1440 Thursday 21 March 2019
اشراقی، شهاب‌الدین
1394/05/18 1143

اشراقی، شهاب‌الدین

 

آیت‌الله شهاب‌الدین اشراقی (1341 - 1401 ه.ق) داماد حضرت امام خمینی و از شاگردان ایشان است که سابقه مبارزات انقلابی دارد.

 

 

[معرفی اجمالی]

آیت‌الله شهاب‌الدین اشراقی (1341 - 1401 ه.ق) داماد حضرت امام خمینی و از شاگردان ایشان است که سابقه مبارزات انقلابی دارد.

[عقیده: کتابنا واحد]

آیت‌الله اشراقی صاحب تفسیر «سخن حق در تفسیر قرآن» است. او با آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی، تفسیری بر آیه تطهیر نگاشته است و در آن‌ها بر تحریف ناپذیری قرآن و اینکه قرآن موجود همان قرآنی است که در زمان رسول‌الله جمع شده است، تأکید دارد.

در تفسیر «سخن حق در تفسیر قرآن» می‌نویسد:

... مفاد «لا ریب فیه» غیر از مفادّ «لا مرتاب فیه» است؛ معنای جمله دوم آن است که کسی در قرآن شک نکرده، ولی معنای جمله اول آن است که قرآن جای شک نیست و هیچ‌گونه شائبه‌ای در آن راه ندارد. توضیح بیشتر: قرآن کتابی است که از افق فضیلت طلوع کرده و قوانین آن بر پایة فطرت استوار است، این کتاب از مصدر اعلی نازل‌شده است؛ از مبدائی که سعادت‌ها و شقاوت‌های انسان محیط است. پس در آن، کوچک‌ترین خللی که موجب تردید باشد وجود ندارد. (اشراقی، 1392: 1/228)

منابع:

اشراقی، شهاب‌الدین، سخن حق در تفسیر قرآن، تهران، مؤسسه تنظیم نشر آثار حضرت امام خمینی، ج1.