درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

يكشنبه 6 فروردين 1396 27 جمادی‌الثانی 1438 Sunday 26 March 2017

.

.

.

مذاهب شیعه و سنی از مبانی مشترک دینی سود می‌برند
1394/02/20 5756

مذاهب شیعه و سنی از مبانی مشترک دینی سود می‌برند

مذاهب شیعه و سنی از مبانی مشترک دینی سود می‌برند و نباید تفکرات شخصی را به نام مذاهب تمام کنیم.
  نشست «مبانی و اشتراکات مذاهب اسلامی» پیش‌ازظهر امروز 19 اردیبهشت 1394 همزمان با چهارمین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در سرای «اقوام و ادیان در آیینه نشر» برگزار شد.

حجت‌الاسلام صادق گلزاده ــ معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب ــ در این نشست با اشاره به این که مذاهب و ادیان از مبانی مشترکی سود می‌برند، گفت: نباید تفکرات افراطیونی مانند وهابی‌ها و البته تفکرات شخصی به نام مذاهب تمام شود. گلزاده، گفت: اصول دین به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود و ما نیز با سه واژه مذهب، فرقه و دین سروکار داریم که باید هر کدام تبیین شود تا راهی برای وحدت و تقریب مذاهب پدید آید. وی با بیان این که دین مجموعه‌ای از باورها و نگاه‌هاست، اظهار کرد: با ورود دین اسلام به عنوان دین آخرالزمانی باید دین را این گونه تعریف کرد که دین مجموعه‌ای از باورها و اندیشه‌هایی است که در قالب قرآن و وحی الهی به پیامبر (ص) نازل شده است و ما نسبت به پذیرش آن و التزام نظری به آن باید اقدام کنیم. گلزاده، خطبه غدیر از سوی حضرت محمد (ص ) را مجموعه‌ای از باورها دانست و اظهار کرد: حضرت پیامبر (ص) دو ماه بعد از واقعه غدیر خم درگذشت. اگر از جوانب این امر فاصله بگیریم در می‌یابیم که حضرت محمد (ص) در این خطبه مساله امامت را برای مسلمانان حل کرده و مجموعه‌ای از ارکان و اصول‌ عملی را در اختیار مسلمانان قرار داده است.

این کارشناس تقریب مذاهب در ادامه این نشست اسلام را تسلیم شدن، باور، تعبد و پذیرش معنا کرد و افزود: اسلام با پذیرش نظری و عملی همراه است. البته تمامی ادیان در مبانی مشترک‌ هستند و اعتقاد به خدا و معاد در تمام آنها وجود دارد اما نوع نگرش به این موضوع متفاوت است. گلزاده، به نظر ملاصدرا درباره ادیان پرداخت و ادامه داد: تفسیر ملاصدرا از دین و اسلام تفسیری کارآمد است که در آن به  آیه شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» رجوع کرده است. ملاصدرا اعتقاد دارد، همه از خدا هستیم، زیرا نظام آفرینش مبدأ و آغازی دارد و عاقبت نیز به خدا باز می‌گردیم. این فیلسوف اعتقاد دارد، عقل حکیم اقتضا می‌کند که در این راه رهبر و راه‌بلدی داشته باشیم. وی با بیان این که ملاصدرا سؤالی مطرح می‌کند که بعد از پیامبر این راه به سوی خدا را چگونه ادامه داد؟ اظهار کرد: بعد از پیامبر کدام یک از بزرگان اسلام متصل به وحی هستند که می‌توانند راه‌بلد باشند؟ ملاصدرا می‌گوید: در امامت دینی و مرجعیت علمی اهل بیت اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد و  نباید تفکرات شخصی را به نام مذاهب تمام کنیم. گلزاده ادامه داد: در زمان حضرت پیامبر (ص) اهل سنت به این معنا وجود نداشت و حتی در زمان چهار خلیفه نیز اهل سنت به معنای امروزی نبود تا این که بعد از امام صادق (ع) چهار مذهب در اهل سنت به پدید آمد. وی به دو شاخه دینی «علویه» و «عثمانیه» پرداخت و افزود: عده‌ای به عمر و عثمان اعتقاد داشتند که از آنها به عثمانیه نام برده شده است. عده‌ای که به ابوبکر، عمر و حضرت علی (ع) اعتقاد دارند به «علویه» مشهور هستند. بافت‌های جغرافیایی نیز در ترویج این دو مکتب بی‌تأثیر نبود به طوری که شام و بخش قابل توجهی از مکه، از عثمانیه بودند و علویه نیز مصر، یمن و عراق را در برگرفته بود. گلزاده گفت: حضرت علی (ع) برای باب نشدن خلیفه‌کشی، تمام فرزندان خود را برای حفاظت از عثمان مأمور کرد و معاویه در حق این خلیفه خیانت کرد. معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب به چهار مذهب شکل‌گرفته از منظر اعتقادی پرداخت و گفت: امامیه، اشعریه و معتزله در کنار ماتریدی‌ها چهار مذهبی هستند که از نگاه اعتقادی شکل گرفته‌اند. وی افزود: «امامیه» مذهبی است که دارای جامع‌ترین نظام عقلانی و وحیانی است؛ «اشعریه» مذهبی است که پیروان آن در اعنقاد به اخباری‌ها شبیه‌اند؛ «معتزلی»‌ها نیز متأثر از اهل بیت هستند و «ماتریدی»‌ها به جانب عقلانی اهل بیت نزدیک‌ترند. نشست «مبانی و اشتراکات مذاهب اسلامی» امروز 19 اردیبهشت ماه در محل سرای «اقوام و ادیان در آیینه نشر» بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا شد.

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها