درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

پنجشنبه 23 آذر 1396 25 ربیع‌الاول 1439 Thursday 14 December 2017
قرآن مهمترین منبع شناخت تمدن اسلامی
1395/03/11 463

قرآن مهمترین منبع شناخت تمدن اسلامی

برای ایجاد امنیت در جامعه باید اخلاق حاکم باشد و تروریسم، خشونت و تعصب از بین برود. منهای اخلاق نمی‌توان جامعه‌ای را با تمدن روبرو کرد.
 

 اولین نشست هم‌اندیشی وحدت و تمدن نوین اسلامی  با حضور حجت‌الاسلام احمد مبلغی، حسین کلباسی، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، منوچهر متکی، محمدعلی آذرشب و جمع دیگری از اساتید دانشگاه به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه تهران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست متکی معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه موضوع تمدن اسلامی به آغاز اسلام بازمی‌گردد توضیح داد: از همان زمان ظرفیت‌ها و شاخصه‌های مختلفی در طول یک قرن شکل گرفت. در مقاطعی از تاریخ اسلام ما رشد و نمو تفکر مبتنی بر تمدن‌سازی اسلامی را شاهد هستیم.در قرن دهم دوره‌هایی هجمه‌های سنگینی از بیرون و درون جهان اسلام صورت گرفت.

وی با اشاره به همکاری‌های مجمع تقریب، دانشگاه مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات و معاونت آموزشی وزارت امور خارجه در بحث تمدن‌سازی نوین اسلامی توضیح داد: تصمیم گرفتیم سلسله نشست‌هایی برای بررسی چیستی و ماهیت تمدن، شاخصه‌ها و موانع ترتیب دهیم. امروز نخستین نشست است؛ البته سه هفته پیش پیش‌نشستی هم برگزار کردیم.

در ادامه حجت‌الاسلام مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب با بیان اینکه بهترین منبع شناخت تمدن اسلامی قرآن کریم است، افزود: باید اعتراف کنم که تاکنون قرآن چندان مورد رجوع نبوده است. گاهی مراجعاتی زودگذر، شتابزده و در مواردی هم سراسیمه به قرآن شده، اما جای یک مطالعه دقیق و عمیق گروهی و ذوابعاد در ارتباط با تمدن اسلامی خالی است.

وی با اشاره به کلیدواژه‌های اصلی تمدن اسلامی در قرآن کریم گفت: یکی از این کلیدواژه‌ها واژه «قریه» است، قریه صرف محل اجتماع مدینه و شهر نیست در قرآن از شمول و گستردگی بیشتری برخوردار است. قریه در قرآن 59 مورد بکار رفته است. شاهد این مساله هم کاربردهای معنایی و متنوع این واژه و حجم انبوه استعمال آن است.

مبلغی درباره شاخصه‌های یک تمدن اسلامی گفت: نخستین مورد داشتن حکومتی سالم است، قرآن از فساد ناشی از ملوک و پادشاهان در ارتباط با قریه سخن گفته است. صف دوم قوانین درست اجتماعی است. جامعه فاقد گروه مرجع در مسیر زوال قرار می‌گیرد. پس یک تمدن اسلامی دقیقا باید براساس نوامیس اجتماعی رفتار کند؛ ویژگی دیگر برخورداری از فرهنگ اخلاقی و اسلامی و در شکل اکمل آن اسلامی است. نگاه اسلام به تمدن، نگاه فرهنگی است و فرهنگ را با همه مظاهر آن برای جامعه ضروری می‌داند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه افزود: قریه باید امن باشد جامعه‌ای که در آن تروریسم و خشونت حاکم است امنیت و تمدن ندارد؛ همچنین جامعه دچار تفرقه‌گرایی نیز در مسیر ناامنی وجود دارد. یکی از این ناامنی‌ها نیز وجود اختلافات مذهبی و طائفه‌گرایی است. مذهب آری اما طائفه‌گرایی خیر. چنین چیزی ضربه به امنیت جامعه می‌زند و بدترین کشتارهای اینجا زمینه‌سازی می‌شود. 

وی بیان اینکه برای ایجاد امنیت باید اخلاق در جامعه حاکم باشد و تروریسم، خشونت و تعصب از بین برود توضیح داد: منهای اخلاق نمی‌توان جامعه‌ای با تمدن ایجاد کرد. خصیصه دیگر تمدن اطیمنان است اینکه آسوده‌خاطر باشیم همه چیز منظم و در چارچوب مشخص باشد. جامعه فقیر، مطمئن نیستم بنابراین باید زیرساخت‌های آسوده‌خاطری از نظم تا دولت صالح، اخلاق، علم و دانش در جامعه تحقق یابد. اینکه رهبری در اقتصاد مقاومتی تاکید دارند به این علت است که جامعه فاقد اقتصاد مقاوم آسوده‌خاطر نیست و فرو می‌ریزد.

مبلغی درباره اهمیت ارتباطات تجاری با جهان گفت: از نظر قرآن ما باید با هم ارتباط داشته باشیم البته نه اینکه هیچ تولیدی نداشته باشیم. پس اول اقتصاد مقاوم بعد ارتباط با جهان و این ارتباط باید هوشمند باشد. خصوصیت دیگر معنویت است جامعه غیرمعنوی و غیرمرتبط با خدا شکست می‌خورد؛ همچنین اهمیت رسانه نیز بر اساس آیات قرآن مهم است. قریه‌ای که از اخبار خود و دیگران بی‌اطلاع باشد فریب می‌خورد.

وی در پایان عنوان کرد: امروز چنان است که اگر جامعه اسلامی در یک بعد از این ابعاد عقب بماند بازتاب‌های سرسام‌آوری پیش رو است بنابراین اخلاق، فرهنگ، سیاست و اجتماع همه در هم تنیده است و ما باید بر این اساس یک جامعه پویا بسازیم که الحمدلله جامعه ما این شرایط را فراهم کرده است.

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها