درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

يكشنبه 6 فروردين 1396 27 جمادی‌الثانی 1438 Sunday 26 March 2017

.

.

.

فقه عمران شهری یک مبحث جدید در جهان اسلام است
1395/05/25 169

فقه عمران شهری یک مبحث جدید در جهان اسلام است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: شهر در اسلام دارای تعریف خاصی است و شهر اسلامی دارای روح و جان و کالبد است که کالبد این شهر متناسب با روح و جانش است.
    اعضای هیئت مجمع جهانی شهر اسلامی ظهر روز یکشنبه با آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب در محل پژوهشگاه تقریب در قم دیدار و گفت و گو کردند.

   آیت الله اراکی در این دیدار طی سخنانی با بیان اینکه فقه عمران شهری بسیار مهم و گسترده است، اظهار داشت: فقه عمران شهری بحث بسیار گسترده، اجتهادی و عمیقی است و نمی توان آنرا فقط با برگزاری یک سمینار یا چند کلاس و یا در قالب یک کتاب بیان کرد بلکه نیازمند کار عمیق و گسترده است.   وی افزود: شهر در اسلام دارای تعریف خاصی است و شهر اسلامی دارای روح و جان و کالبد است که کالبد این شهر متناسب با روح و جانش است و روح و جان شهر اسلامی کاملا متفاوت با شهرهای موجود در کشورهای اسلامی است.   آیت الله اراکی با بیان اینکه فقه عمران شهری یک موضوع جدید در جهان اسلام است، اظهار داشت: فقه عمران شهری یک بحث اجتهادی، استنباطی، تخصصی وعمیق است که اگر بنا است کاری در این زمینه صورت گیرد باید اساسی انجام باشد. برای استنباط فقه عمران شهری باید قرآن کریم و همه متون اسلامی بررسی شود تا موضوعات پیرامون آن استخراج گردد.   وی با بیان اینکه هیچ کدام از شهرهای ما بر اساس فقه عمران شهری، اسلامی نیستند، اظهار داشت: هیچ کدام شهرهای ما از لحاظ فقه عمران شهری اسلامی نیستند البته هرچند آثار و نمادهایی از معماری اسلامی در آنها وجود دارد ولی این شهرها در این زمینه الگو نیستند و برای الگو باید یک شهر اسلامی یا شهر پایلوت ایجاد شود.   دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: مهمترین کاری که مجمع جهانی شهر اسلامی می تواند انجام دهد ایجاد شهر پایلوت اسلامی است.   آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه ما در اسلام شهر بزرگ نداریم، اظهار داشت: طبیعت و ساختار شهر باید به شکلی باشد که انسانها در آن از نظر جسمی و روحی سالم باشند.   وی افزود: اگر شهر اسلامی ساخته شود همه مشکلات کنونی شهرها حل می شود و کسانی که در شهر اسلامی پرورش پیدا می کنند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی سالم رشد خواهند کرد.   آیت الله اراکی تأکید کرد: ما باید کمک کنیم که فضا های علمی کشور با مباحث فقه عمران شهری آشنا شوند.

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها