درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

چهارشنبه 7 تير 1396 3 شوال 1438 Wednesday 28 June 2017

.

.

.

شریعت الهی تنها در سایه وحدت منطبق می شود
1394/03/18 914

شریعت الهی تنها در سایه وحدت منطبق می شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه وحدت، خاطرنشان کرد: شریعت الهی تنها در سایه وحدت منطبق می شود.
   آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز یکشنبه در دیدار با هیئتی از علما و اندیشمندان فلسطینی در محل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تبیین اهمیت نهادینه کردن وحدت در جوامع اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه به آیه کریمه"ومااريد الا الاصلاح ماستطعت ..." وحدت، همان اصلاحی است که انبیاء و پیامبران برای آن مبعوث شدند.

  وی افزود: محال است که در روی زمین دولتی واحد برگرفته از تمام انسانها شکل بگیرد مگر اینکه از هدایتگری قرآن و آموزه های پیامبر گرامی اسلام(ص) بهره مند گردد و با توجه به آیه "وما ارسلناك الا رحمة للعالمين" همه انسانها در سایه این رحمت متحد خواهند شد.   دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تاکید کرد: همه فسادی که در زمین دامنگیر انسانها شده است زاییده تفرقه ای می باشد که از شریعت الهی فاصله گرفته است.   وی فراخواندن به وحدت را غیر سیاسی توصیف کرد و گفت: ما به دلیل اهداف سیاسی و یا در دوره زمانی مشخص، مردم را به وحدت فرانمی خوانیم بلکه معتقدیم "وحدت" واجب اول و شرعی است که لزوم تحقق آن بر گردن ماست. آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به آیه " كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ البينات..."اظهار داشت: این آیه بیانگر این نکته است که اولین حالتی که خداوند انسانها را آفرید حالت وحدت بود و پیامبران به منظور جلوگیری از تفرقه که بعدها به وجود آمد، مبعوث شدند.   وی همچنین بیان داشت: اختلاف در رای و دیدگاه در جامعه امری طبیعی است و به تفرقه امت و از هم پاشیدگی آن نمی انجامد اما آنچه باعث از هم گسیختگی امت اسلامی می شود این است که گروهی با گروه دیگر اختلاف یابند و آن چنان که رسول اکرم(ص) فرمود و مسلمانان را از آن برحذر داشت، این بود که: عده ای عده دیگر را تکفیر کنند. 

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها