درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

جمعه 28 مهر 1396 29 محرم 1439 Friday 20 October 2017
سناریوی سوءاستفاده از اهل‌سنت ایران در رسانه‌های عربی
1395/05/20 432

سناریوی سوءاستفاده از اهل‌سنت ایران در رسانه‌های عربی

هرچند که رسانه‌های عربی و نهادهای مدعی حقوق بشر درصدد پیوند دادن میان اعدامیان با موضوع « سرکوب و کشتار اهل تسنن» هستند اما واقعیت آن است که مذهب و قومیت به دستاویزی برای تحقق اهداف شوم استکبار تبدیل شده است.

 سازمان ملل اعدام بیست نفر در ایران را بی‌عدالتی فجیع خواند. فدراسیون بین المللی جامعه حقوق بشر از کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی و سیاسی دارند خواسته تا برای «جلوگیری از اعدام زندانیان باقی‌مانده و پیش از این که دیر شود، دست به اقدام فوری بزنند». رسانه‌های عربی خواستار دخالت فوری کشورهای حقوق بشر و قطع رابطه با ایران شدند. اینها تنها بخشی از واکنش‌ها به خبری بود که چند روز قبل در رسانه‌ها منتشر شد. اعدام بیست نفر از عناصر وابسته به گروهک تروریستی توحید و جهاد باعث شد تا کشورها و سازمان‌های مدعی حقوق بشر با همکاری رسانه‌ها موج جدیدی از ایران هراسی را به راه انداخته و بار دیگر انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه بروند.

پلان اول: از تاسیس گروهک تروریستی تا ترور علمای اهل تسنن با افزایش موج ناآرامی‌ها و گسترش اندیشه سلفیت تکفیری در منطقه، در زمستان 1387 گروهی موسم به «گروه ابوبکر» از سوی برخی فریب خوردگان تشکیل شد تا با انجام عملیات مختلف، امنیت و آرامش کشور را برهم زنند. اولین اقدام حمله به ستاد فرماندهی یگان ویژه نیروی انتظامی در اردیبهشت 1388 بود. به دنبال این اقدام وزارت اطلاعات در ابتدا نوک پیکان اتهام را به سمت جریانات قومی از جمله پژاک نشانه رفت اما با گسترش دامنه تحقیقات معلوم شد که جریان‌های تکفیری پشت پرده این اقدام هستند. این گروه تروریستی با اعلام موجودیت نام خود را به «توحید و جهاد» تغییر داد. ترور و کشتار مردم بی‌گناه و بعضی از علمای کردستان از جمله شهیدان ماموستا شیخ‌الاسلام و ماموستا برهان عالی، به شهادت رساندن تعدادی از محیط‌بانان شهرستان سنندج، ربایش و به شهادت رساندن برخی از شهروندان، تهیه سلاح‌های مختلف و متعدد جنگی و ساخت بیش از 50 بمب آماده انفجار، تهیه بیش از 10 تن مواد پیش‌سازه ساخت بمب و مواد منفجره، بمب‌گذاری در نقاط متعدد شهرستان سنندج، انجام چندین فقره سرقت مسلحانه از طلا فروشی های شهرهای قروه، زنجان و بیجار، توزیع مواد غذایی مسموم برای ترور برخی شهروندان کردستان، حمله به مراکز انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان سنندج، چندین فقره تلاش ناموفق برای سرقت مسلحانه از بانک های سطح استان و تیراندازی کور و بی هدف به سمت مردم در میدان آزادی سنندج بخشی از جنایات گروهک تروریستی توحید و جهاد بود.

پلان دوم: دستگیری، اعتراف و اعدام تروریست‌ها از آغازین روزهای عملیات تروریستی در غرب کشور وزارت اطلاعات اقدام به شناسایی و دستگیری اعضای گروهک توحید و جهاد کرد. تعداد ۱۰۲ نفر از عناصر و هواداران شناسایی و مورد پیگرد اطلاعاتی،عملیاتی و قضایی قرار گرفتند که از این افراد تعدادی در درگیری مسلحانه با نیروهای انتظامی و امنیتی به هلاکت رسیدند و برخی دیگر دستگیر شدند. از این تعداد 20 نفر محکوم به اعدام و تعدادی نیز به حبس محکوم شدند.   پس از دستگیری و اعتراف عناصر تروریستی گروهک توحید و جهاد، ابعاد جدیدی از اهداف و برنامه‌های این گروهک آشکار شد. سامان محمدی یکی از فرماندهان عملیاتی گروهک توحید و جهاد بود که پس از حدود پنج سال متواری بودن سرانجام از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شد. درهمان ساعت‌های آغازین اعتراف، محمدی پرده از رازی مهم برداشت. هدف مشخص بود "حذف شخصیت‌های دینی اهل سنت" که با اندیشه تکفیری_سلفی گروهک توحید و جهاد مخالفت کردند. محمدی با اشاره به ترور ماموستا برهان عالی می‌گوید: «برهان عالی از جمله افرادی بود که در مورد سلفیت ردیه می‎داد، یعنی به نوعی در مقابل سلفیت می‎ایستاد. بزرگ ما عبدالحمید عالی بود که الان فراری است و در مالزی به سر می‎برد، او هم نمی‎توانست از لحاظ علمی با ماموستا برهان عالی مباحثه و مناظره کند. در واقع این برهان عالی بود که به علوم دینی تسلط داشت و ما حریفش نمی‎شدیم. وقتی که کاملا به این نتیجه رسیدیم که امکان شکست ایشان در بحث و مناظره و کلا از طریق علمی وجود ندارد، در گروه تصمیم بر این شد تا ایشان را حذف کنیم. ایشان درواقع اولین سوژه ترور بودند.»

ماموستا برهان عالی

 

با ثبت اعتراف‌ها مشخص می‌شود که اندیشه تکفیری نه تنها با تشیّع و اهل سنت بلکه با حامیان جمهوری اسلامی ایران نیز مخالف است. محمدی با تبیین علت ترور ماموستا شیخ الاسلام می‌گوید: «بعد از اینکه به من گفتند باید ماموستا شیخ‎الاسلام را بزنی، من گفتم که برهان عالی مشرک بود و ترور شد، جرم شیخ‎الاسلام چیست که باید ترور شود؟ در جواب گفتند که ایشان عضو خبرگان است و نظام ایران هم که نظام طاغوت است، پس یک چنین شخصی که در چنین جایگاهی برای نظام طاغوت خدمت می‎کند، حتما باید حذف شود.»

ماموستا شیخ الاسلام

سرانجام پس از تفهیم اتهامات و اعتراف گیری از اعضای گروهک توحید و جهاد، هفته گذشته دادگستری کل استان کردستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کرد که حکم اعدام محکومان گروهک تروریستی تکفیری موسوم به توحید و جهاد اجرا شد. هرچند برخورد با افراد آشوب طلب و وابسته به جریان‌های تروریستی مساله‌ جدیدی نیست اما سوء استفاده از تمایزهای قومیتی و دستاویز قرار دادن مذهب اعدامیان منجر به تشدید موضع گیری‌های و ایجاد موج جدیدی از جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران شد. این‌ بار هم مدعیان حقوق بشر با سر دادن  شعارهای همیشگی در حمایت از تروریست‌ها،  «سرکوب قومیتی»، «کشتار اهل سنت» و ... را به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران به خدمت گرفتند. پلان سوم: آغاز عملیات جنگ روانی و ایجاد موج جدید فتنه‌ مذهبی  انتشار خبر اعدام اعضای گروهک تروریستی توحید و جهاد، واکنش سازمان‌های مدعی حقوق بشر را به همراه داشت. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعدام بیست نفر را در ایران "بی‌عدالتی فجیع" خواند و درباره عادلانه بودن محاکمه آنها ابراز تردید کرد. در این بیانیه آمده است: «استفاده از اتهامات بیش از حد کلی و مبهم، در کنار نادیده گرفتن حقوق متهمان در رویه قضایی و محاکمه عادلانه، منجر به بی‌عدالتی شدید در این پرونده‌ها شده است.» از سوی دیگر فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی و سیاسی دارند، درخواست کرد تا «برای جلوگیری از اعدام زندانیان باقی‌مانده و پیش از این که دیر شود، دست به اقدام فوری بزنند.» شبکه عربی «اسکای نیوز» که به مواضع ضد ایرانی مشهور است، با بررسی موضوع اعدام عناصر تروریستی گروهک توحید و جهاد تمام تلاش خود را برای تبرئه این افراد و ارتباط آن با مسائل قومیتی و ایجاد جنگ طایفه‌ای میان اهل سنت و شیعیان به کار گرفته است. جرجیس قلی‌زاده در گفت‌وگویی که با این شبکه داشت تصریح کرد: «هرچند که ایران مدعی است که این افراد وابسته به گروهکی به نام توحید و جهاد بوده و در اتهام زنی به اعدامیان اغراق کرده است اما نکته حائز اهمیت آن است که تمامی این افراد از اهل سنت بودند. هرچند که معلومات جدیدی که از ایران به دست ما رسیده نشان می‌دهد که 130 نوجوان دیگر از قومیت‌های مختلف مانند ترک، کرد منتظر تایید حکم اعدامشان هستند.»

جرجیس قلی زاده

ولید حاج عبدالقادر دیگر کارشناسی بود که در گفت‌و‌گو با اسکای نیوز مدعی شد، هیچ یک از این اعدامیان، عملیات نظامی و یا اقدامی علیه اشخاص انجام ندادند. وی با «شهید» خواندن عناصر گروهک تروریستی جهاد و توحید، درصدد تطهیر اقدامات تروریستی آنها برآمد. این در حالی است که «طالب ملکی» ملقب به «ابوذر»، عضو هیأت شرعی و از سرکردگان گروه تروریستی توحید و جهاد که در سن کم به صدور فتوا روی آورده بود، نه تنها از ترور ماموستا شیخ الاسلام ابراز پشیمانی نکرد بلکه وی را «عنصر قدرت و فردی که خیلی از مسائل را به مردم وارونه نشان می‎داده» توصیف کرد.

عجیب‌تر آنکه حامد الکنانی در مصاحبه با شبکه خبری العربیه اعضای گروهک تروریستی توحید و جهاد را « اهل سنت قربانی آزادی بیان و اندیشه» معرّفی کرد درحالیکه قربانیان اصلی عملیات‌های تروریستی این گروهک، اهل سنت و مردم بیگناه کردستان بودند. الکنانی که تمام تلاش خود را برای دامن زدن به دوقطبی شیعه ـ سنی به کار گرفته بود، با انتقاد از کشورهای مدعی حقوق بشر از آنان درخواست کرده تا در برابر آنچه که «پاکسازی زندان‌های ایران از اهل سنت» نامیده است، تنها به موضع گیری و محکومیت بسنده نکرده و به اقدامات عملی روی بیاورند.

پلان چهارم: تلاش برای ایجاد دوقطبی شیعه_سنی، به نام اهل سنت و به کام رژیم‌های عربی هرچند که رسانه‌های عربی و نهادهای مدعی حقوق بشر درصدد پیوند دادن میان اعدامیان با موضوع «سرکوب و کشتار اهل تسنن» هستند اما واقعیت آن است که مذهب و قومیت تنها به دستاویزی برای تحقق اهداف شوم استکبار در داخل کشور و ایجاد جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم سازمان تروریستی منافقین با موضع گیری نسبت به اعدام عناصر گروهک توحید و جهاد اعلام کرد که تروریست های این گروهک از اعضای منافقین بودند. موسی افشار رابط منافقین با رسانه های عربی است که در مصاحبه‌ با شبکه عربستانی العربیه به عنوان عضو شورای ملی مقاومت معرفی می شود. وی در این مصاحبه صراحتا مدعی می شود که 21 نفر عضو اعدام شده توحید و جهاد ازاعضای سنی مدهب سازمان منافقین بوده اند. آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز به صراحت اعلام کرد که اعدام اخیر تعدادی از تروریست‌ها ربطی به مساله شیعه و سنی ندارد. وی اعدام تعدادی از اعضای گروهک تروریستی «توحید و جهاد» را در چارچوب شرع و قانون برشمرد.

مریم رجوی و توحید و جهاد

بی‌شک حفظ وحدت، یکپارچگی و ایستادگی بیش از پیش در برابر جریان‌های معاند که به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف میان اهل سنت و شیعیان هستند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است از این رو رهبر معظم انقلاب با تشریح اهداف دشمنان امت اسلامی از ایجاد اختلاف در میان مسلمانان و لزوم حفظ وحدت امت اسلامی می‌فرماید: «هدف از این کار آن است که با شعار وحدت مسلمین، که شعار درست و ضروری‌یی هم است و من از قدیم این اعتقاد و تفکر را داشتم و دارم و آن را یک مسأله‌ی استراتژیک می‌دانم - یک مسأله‌ی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب می‌کند که با مسلمین غیر شیعه ارتباطات داشته باشیم - مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند؛ چون در خدمت دشمنان است. ما با این انگیزه‌ی صحیح، مسأله‌ی وحدت مسلمین را در جمهوری اسلامی، یک مسأله‌ی اساسی قرار داده‌ایم.»

بنابر این استراتژی سوء استفاده از عقاید مذهبی و قومیتی برای ایجاد دو دستگی در ایران اسلامی نه تنها موفقیت آمیز نخواهد بود بلکه در طول بیش از سه دهه از گذشت انقلاب، ملت ایران اثبات کرده است که همواره در برابر هر حنجره‌ای که فریاد تفرقه و اختلاف سر دهد، ایستادگی خواهد کرد./981/ب501/ک

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها