درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

چهارشنبه 22 آذر 1396 24 ربیع‌الاول 1439 Wednesday 13 December 2017
رفیعی قزوینی، سید ابوالحسن
1395/01/28 986

رفیعی قزوینی، سید ابوالحسن

 آیت‌الله علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (1315 - 1395 ه.ق) از شاگردان آیات عظام عبدالکریم حائری یزدی، عبدالنبی نوری، میرزا هاشم اشکوری، مسیح طالقانی بود و اجازه اجتهاد و روایت از بزرگانی چون عبدالکریم حائری یزدی، سیّد ابوالحسن اصفهانی و محمدرضا مسجد شاهی اصفهانی داشت.

 

بسیاری از قرآن‌های منتشرشده، به‌ویژه با ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای با مهر و امضای او مبنی بر صحت حروف‌چینی قرآن مجید منتشرشده است که نشان می‌دهد ایشان قرآن موجود در میان مسلمین را همان قرآنی می‌دانند که بر وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) نازل‌شده است.

نیز بر تفسیر روان جاوید اثر مرحوم آیت‌الله ثقفی که در آن تفسیر هرگونه اعتقاد به تحریف لفظی قرآن (زیادت یا نقص) مردود دانسته شده است، (نک: ثقفی تهرانی، محمد) تقریظی نوشته‌اند که نشان از اعتقاد او به صیانت قرآن از هرگونه تحریف دارد.

همچنین او در پاسخ به ابراهیم جبهان کویتی، کتابی را با عنوان «عقائد الامامیة» نوشته است که قسمتی از آن به عقیده شیعه درباره قرآن اختصاص دارد. رفیعی قزوینی در آن اثر می‌نویسد که عده‌ای جاهل که با عقاید امامیه آشنایی کافی ندارند به شیعه نسبت اعتقاد به تحریف قرآن داده‌اند درحالی‌که چنین چیزی واقعیت ندارد؛ عالمان شیعه امامیه هیچ‌گاه به تحریف به شیوة زیادتی در کلام‌الله عقیده ندارند و قائلان به تحریف نقصانی نیز گروهی بسیار اندک و در اقلیت‌اند. برای مثال بزرگان شیعه همچون سید مرتضی علم‌الهدی، شیخ مفید، شیخ طوسی و شیخ طبرسی و غیره – قدس الله اسرارهم – نسبت نقصانی را به‌شدت تکذیب کرده‌اند. در ادامه ایشان تأکیددارند درحالی‌که اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق علمای شیعه قائل به عدم تحریف قرآن هستند، نباید مسائلی را که شدیداً اختلافی است و به‌ویژه آنکه نظر اقلیتی معدود است، به‌عنوان نظریه قبول‌شده همگانی مطرح کرد؛ این‌گونه مباحث در میان اهل سنت نیز موجود است ولی نباید آن را به‌تمامی اهل سنت نسبت داد.

کتاب مذکور توسط آقای محمدرضا بندرچی به فارسی ترجمه‌شده است. نیز مطالب قرآنی کتاب در قالب مقاله‌ای با عنوان «چند نکته قرآنی» توسط همان مترجم به‌صورت مقاله‌ای منتشرشده است.

منابع

ابوالحسن رفیعی قزوینی، م‍ن‌ ح‍ول‌ ع‍ق‍ای‍د الام‍ام‍ی‍ة، ال‍م‍وس‍وم‌ ب‍ه‌ رج‍م‌ ال‍ش‍ی‍طان‌ ل‍م‍ع‍ة‌ م‍ن‌ ان‍وار ال‍طری‍ق‍ة‌ ال‍ت‍ش‍ی‍ع‌ ف‍ی‌ ج‍واب‌ ال‍خ‍طوط ال‍ع‍رض‍ی‍ة‌.

اب‍وال‍ح‍س‍ن‌ رف‍ی‍ع‍ی‌ ق‍زوی‍ن‍ی‌ (1378 ه.ش) ان‍دی‍ش‍ه‌ه‍ای‌ ام‍ام‍ی‍ه، (ت‍رج‍م‍ه‌ و ت‍ص‍ح‍ی‍ح) م‍ح‍م‍درض‍ا ب‍ن‍درچ‍ی ق‍زوی‍ن‌: س‍لام‌، ۱۳۱ ص.

‏سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (تابستان 1376 ه.ش) چند نکته قرآنی (ترجمه) محمدرضا بندرچی، بینات، شماره 14، ص 90 – 100.

 

 

 

 

 

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها