درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396 30 رجب 1438 Thursday 27 April 2017

.

.

.

اگر کسی در جهان اسلام از مقاومت پشتیبانی نکند در جبهه نفاق قرار دارد
1395/02/28 1201

اگر کسی در جهان اسلام از مقاومت پشتیبانی نکند در جبهه نفاق قرار دارد

همایش "انتفاضه پلی برای بازگشت" عصر یکشنبه 26 اردیبهشت ماه با حضور آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب، دکتر "خالد قدومی" نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران و "ناصر ابو شریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

 آیت الله اراکی طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: در ابتدا باید سال روز نکبت و سال روز به رسمیت شناخته شدن رژیم منحوس صهیونیستی توسط سازمان ملل را به بشریت تسلیت بگویم همچنین انتفاضه بزرگ الاقصی را به همه بشریت تبریک بگویم. وی با اشاره به این مطلب "اگر امت اسلامی واحد شد خود به خود فلسطین آزاد خواهد شد"، اظهار داشت: این مطلب یک شعارو یک تخیل نیست بلکه مبتنی بر یک جامعه شناسی دقیق قرآنی و مبتنی بر سنت هایی است که قرآن کریم آنرا در سنت عزت و ذلت ملت ها و در جریان شکست و پیروزی ملت ها بیان کرده است.  دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: ما در قرآن کریم مجموعه کاملی از سنت های اجتماعی را تدوین شده مشاهده می کنیم . بخش عظیمی از سنت اجتماعی قرآن کریم پیرامون سنت های مربوط به شکست و پیروزی است. وی با اشاره به آیه «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین و لیکنّ المنافقین لایعلمون»، اظهار داشت: این آیه تنها یک حکم قرآنی، الهی و تشریحی نیست بلکه تدوینی از یک واقعیت تکوینی است و اشاره به یک سنت دارد که این سنت، سنت پیمان میان ایمان و عزت را تبیین می کند. آیت الله اراکی افزود: نهاد جامعه اسلامی نهادی است که در درون خود عزت پرور است یا به عبارت دیگر نهادی است که اگر دست آن بریده شود یا پای آن قطع شود و یا حتی بخشی از این جامعه به ذلت کشیده شود اما نهاد این جامعه هرگز زیر بار ذلت نخواهد رفت و همواره در این جامعه روح عزت زنده می ماند تا آنگاه که بتواند بر دشمن به طور کامل پیروز شود.     وی تأکید کرد: بنابراین روح پیروزی طلبی، روح عزت طلبی و روح ذلت ستیزی در جامعه اسلامی برای همیشه زنده خواهد ماند و این از طبیعت جامعه اسلامی است.   آیت الله اراکی افزود: بر اساس تعالیم اسلامی روحی در درون جامعه اسلامی جریان دارد و آن روح محمد(ص) است و به همین دلیل در منابع دینی ما به رسول الله (ص) مقام ابوّت برای مسلمین داده شده است. دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: این ابوّت نسبی نیست بلکه این ابوّت، ابوّت روحی است یعنی همان روحی که رسول اکرم(ص) در جامعه اسلامی تولید کرده است در همه کسانی که اهل اسلام حقیقی هستند وجود دارد. وی در ادامه اظهار داشت: در نبرد اراده ها، قانون این است که آن اراده ای که محکم تر و مقاوم تر است پیروز می شود و اراده ای که از امکانات بیشتری برخوردار است شکست می خورد یا به عبارت دیگر ، آن جبهه ای پیروز است که قدرت تحمل ، صبر و پایداری بیشتری داشته باشد نه آن جبهه ای که امکانات و تعداد بیشتری دارد. آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در مقاومت راز پیروزی نهفته است، اظهار داشت: دو جبهه اسلام حقیقی و جبهه نفاق در مقابل هم قرار گرفته اند و کسانی که در کنار آرمان نبوی هستند، حامی جریان مقاومت و دیگر کسانی که به روی این گروه شمشیر کشیده اند جبهه ای هستند که در مقابل پیامبر اکرم(ص) ایستاده اند. دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه اگر کسی در جهان اسلام از مقاومت پشتیبانی نکند در جبهه نفاق قرار دارد، تأکید کرد: امروز برخی جریان های جهان اسلام رسما از رژیم صهیونیستی حمایت و با جمهوری اسلامی ایران مخالفت می کنند اینها همان جریان نفاق در جهان اسلام هستند. وی با بیان اینکه بهتر است بگوییم راه حل مشکلات جامعه اسلامی در فلسطین است، اظهار داشت: این فلسطین است که اراده های جامعه اسلامی را به هم پیوند می دهد و جامعه اخوت اسلامی ایجاد می کند بنابراین می توانیم بازگشت به هویت رسول الله(ص) را از فلسطین آغاز کنیم.   آیت الله اراکی تأکید کرد: اگر به وحدت اسلامی برگردیم عزت نیز بر می گردد. دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه اسرائیل مشکل اصلی جهان اسلام است، تأکید کرد: امروز هر اتفاقی که در جهان اسلام می افتد رژیم صهیونیستی در پشت این اتفاقات قرار دارد.وی اظهار داشت: جریان نفاق، بیماری جدیدی در جامعه اسلامی نیست و صدها سال است که درگیر این بیماری هستیم؛ مشکل این است که این عفونت امروزه سرباز کرده است و اگر داعش و جریان های افراطی شکل گرفته است در واقع همان دمل های چرکینی است که جامعه اسلامی را رنج می دهد.

منبع: خبرگزاری تقریب

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها