درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

شنبه 30 تير 1397 8 ذی‌القعده 1439 Saturday 21 July 2018

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، با اشاره به اینکه، مسأله وحدت مسئله ای تاکتیکی و مبتنی بر مصلحتهای سیاسی نیست، تأکید کرد که وحدت معیار شکل گیری هویت جامعه اسلامی است.

 

آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب صبح امروز 20 دی ماه در همایش گفتمان وحدت در چابهار، اظهار داشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وحدت مطرح شده است؛ این مسئله، مسئله ای تاکتیکی و مبتنی بر مصلحتهای سیاسی نیست، قرآن کریم هویت جامعه اسلامی را گره خوردن مسأله وحدت می داند.

 

وی ادامه داد: وحدت معیار شکل گیری هویت جامعه اسلامی است، در جامعه الهی امر و نهی، امر و نهی خدا است.

 

آیت الله اراکی ادامه داد: ولایت الهی یعنی جز خدا کسی حق فرمان ندارد، اساس توحید هم همین است، اساس توحید و شرک حول مسأله فرمان است؛ مرحله برتر توحید در آمریت و فرمانروایی است؛ تنها خداست که حق فرمان دارد.

 

وی با اشاره به فرمانبرداری رسول خدا(ص) از خداوند و سرپیچی نکردن از فرامین خدا توسط ایشان گفت: همه حرف تاریخ ما در جهان کنونی این است که فرمان خدا باید در جهان بشر اجرا شود و فقیه و مجری آن باید آشنای به فرمان خدا و مرزهای دین خدا باشد، در بیان و تبیین و اجرای فرمان خدا عادل و امانتدار باشد؛ بر مبنای اجرای فرامین خدا عدل، امنیت و صلح در جامعه بشر شکل خواهد گرفت و این فرمان خدا اگر اجرا شود، اولین نتیجه آن پیدایش هویت اسلامی است.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: ولایت الهی به جامعه هویت اسلامی می دهد؛ شاخصه امت اسلامی امت فرمانبردار الهی است؛ هویت آن هویت واحد و فرمانروایی خداست و جز او کسی حق فرمانروایی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه اختلافات کنونی اختلافات اجتهادی است، معیار هر نوع تفرقه در این جامعه  را ستیز و جنگیدن دانست.

 

دبیر کل  مجمع تأکید کرد که  بر اساس آیات قرآن، وحدت همیشه منشأ رحمت است و تفرقه موجب نزول عذاب خداوند می شود.

 

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد، مسأله وحدت یعنی اینکه باید بتوانیم هویت الهی و اسلامی خود را داشته باشیم،  فرمان خداوند واحد بر ما حاکم باشد و هویت اسلامی ما فرمانبرداری از خداوند متعال است، مسؤولین نهادهای مختلف ما باید احکام خدا را اجرا کنند.

 

وی تأکید کرد: وحدت نتیجه طبیعی هویت اسلامی است و اگر وحدت داشته باشیم، مشمول رحمت خداوند می شویم و عدالت برقرار می شود؛ به وسیله فرمانبری بشر از خدا هویت الهی اجرا می شود.

 

آیت الله اراکی اشاره کرد که  مقام معظم رهبری در نامه اخیر خود به مولوی عبدالحمید تأکید کرد که معیار در مسؤولیتها شایستگی است، معیار در توزیع ثروت باید معیارهای دینی و اسلامی باشد.

 

 

وی در پایان به سه رسالت انبیا، اصلاح بین جامعه، عدل و امنیت در جامعه بشر اشاره کرد و برای امت اسلام آرزوی توفیق کرد.

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها