درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

جمعه 28 مهر 1396 29 محرم 1439 Friday 20 October 2017
ابن ادریس حلی، محمد بن احمد
1394/02/06 5771

ابن ادریس حلی، محمد بن احمد

ابن‌ ادریس حلی، فقیه، مفسر و محدث بزرگ شیعی (۵۴۳ ه.ق - ۵۹۸ ه.ق) ملقب به «فخرالدین» و مکنی به «ابوعبدالله» بود. از استادان او می‌توان به شیخ ابوعلی طوسی (فرزند شیخ طوسی)، محمد بن علی بن شهرآشوب مازندرانی صاحب کتاب «مناقب آل ابی‌طالب» و ابوالمکارم حمزة بن علی بن زهره حسینی اشاره کرد

 

 

 از تألیفات مهم او کتاب «المنتخب فی تفسیر القرآن و النکت المستخرجة من کتاب التبیان» است که شامل تفسیر قرآن از سوره بقره تا سوره زلزال است که در آن کتاب به‌صراحت به صیانت قرآن از تحریف اذعان کرده است و بیان داشته است که نه باطلی به آن اضافه می‌شود و نه حقی از آن کاسته می‌شود. (ابن ادریس حلی، 1409 ق: ج 2 / 246 – 247(

 

منابع

 

ابن ادریس حلی، 1409. المنتخب فی تفسیر القرآن و النکت المستخرجة من کتاب التبیان، (تحقیق) مهدی رجائی، (اشراف) محمود مرعشی نجفی، قم (ط 1) کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی (ره)، گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی.