درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

سه شنبه 28 دي 1395 18 ربیع‌الثانی 1438 Tuesday 17 January 2017

.

.

.

حسینی میلانی، سید محمدهادی
1394/09/22 325

حسینی میلانی، سید محمدهادی

آیت‌الله سید محمدهادی حسینی میلانی (1313 - 1395 ه.ق) از عالمان و مراجع تقلید شیعه مقیم مشهد بود و در احیای حوزه علمیه مشهد در دوران معاصر، نقشی بارز ایفا کرد.

او از شاگردان آیات عظام ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی، آقا ضیاء الدین عراقی و شیخ محمد حسین اصفهانی بود. آیت‌الله میلانی در فتوایی، به صراحت وجود هرگونه تحریف لفظی در قرآن چه به زیادت و یا نقصان و مانند آن را رد کرده است. او نوشته است:

در پاسخ به این سئوال که آیا تحریفی در قرآن واقع شده است؟!! معتقدم به ضرس قاطع در قرآن کریم هیچگونه تحریفی چه به زیادت و یا نقصان و یا تغییر برخی از الفاظ روی نداده است و اگر برخی روایات درباره تحریف وارد شده است، مراد آنها تغییر معنا و آراء و توجیهات و تأویل‌های باطل است و نه در الفاظ و عبارات قرآن. و اگر فردی به روایتی درباره تحریف لفظی قرآن مواجه شود و گمان کند که درست است، سخت در ورطة اشتباه افتاده است و ان الظن لا یغنی من الحق شیئاً (محمدهادی میلانی) (رضوی کشمیری، 1426: 253 – 254)

فتوایی دیگر چنین است:

باسمه‌تعالی شأنه

حضرت آیة‌الله العظمی آقای حاج سید محمدهادی حسینی میلانی – دام ظله – استدعا دارم نظر مبارک خود را در موضوع تحریف که جمعی ادعای آن را در قرآن مجید نموده‌اند، بیان فرمایید که مورد حاجت می‌باشد. 19 شعبان 1383

پاسخ

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن مجید را رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ودیعه در دست امت اسلامی گذارده‌اند و کاملاً بر آن تحفظ شده [است] و هیچ گونه تحریف در آن نمی‌باشد. رضان 1383. (میلانی، 1389: 43)

و در فتوایی دیگر چنین بیان کرده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

القرآن الکریم مصون من التحریف لم بتطرق الیه ید الباطل بوجهٍ من الوجوه و ذلک معتقدنا. (میلانی، 1389: 462)

منابع

رضوی کشمیری، سید مرتضی. 1426. البرهان علی عدم تحریف القرآن. بیروت (ط 1) الامیرة للطباعة و النشر و التوزیع.

میلانی، سید محمدهادی (1389 ه.ش) دیدگاه‌های علمی آیة الله العظمی سید محمد هادی حسینی میلانی، (به کوشش) غلامرضا جلالی، مشهد (چاپ سوم) بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی،