درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

شنبه 28 مرداد 1396 26 ذی‌القعده 1438 Saturday 19 August 2017
حسن‌زاده آملی، حسن
1394/09/01 350

حسن‌زاده آملی، حسن

 آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی (متولد اواخر 1307 ه.ش) از شاگردان آیات عظام محمدتقی آملی، ابوالحسن شعرانی طهرانی، سید محمدحسین طباطبایی، ابوالحسن رفیعی قزوینی، محمدحسین فاضل تونی، احمد آشتیانی در حوزه‌های علمیه تهران و قم است.

 

ایشان کتاب «فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب رب الارباب» را نوشته است. آقای ع‍ب‍دال‍علی‌ محمدی‌ ش‍اه‍رودی‌ آن را به فارسی با عنوان «قرآن هرگز تحریف‌نشده است» ترجمه کرده است. کتاب همراه با تعلیقات علامه شعرانی در ذیل آن منتشرشده است. (قم، الف -لام –میم: 1386) برخی از عناوین مطالب کتاب مذکور چنین است: «چرا میگوییم قرآن تحریف‌نشده»، «ترتیب آیات و سوره‌ها توقیفى است»، «اشخاصى که در زمان پیغمبر قرآن را جمع‌آورى کرده بودند»، « على علیه‌السلام نخستین جمع‌آوری‌کننده قرآن است»، «هم‌اکنون قرآن بر طبق قرائت على علیه‌السلام قرائت مى‌شود»، «تنظیم سوره‌ها به اجتهاد صحابه نبوده»، «دلیل روشن بر اینکه عثمان از قرآن چیزى کم‌وزیاد نکرده، بلکه مردم را بر یک قرائت جمع کرده»، «اخبارى که از تحریف قرآن سخن گفته‌اند»، «گره خوردن سرنوشت محدث نورى و ابن شنبوذ به هم»، «خدا نگهدار کتاب خویش است»، «نظر سید مرتضى»، «تعلیقات مرحوم شعرانى بر کتاب فصل الخطاب»

از دیگر آثار ایشان چنین است: ‎قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند.

منابع

حسن حسن‌زاده آملی (1381 ه.ش) ‎قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند، قم، انتشارات قیام.

ــــــــــــــــــ (1386 ش) قرآن هرگز تحریف‌نشده است، قم، انتشارات الف لام میم.