درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

جمعه 28 مهر 1396 29 محرم 1439 Friday 20 October 2017
جوادی آملی، عبدالله
1394/08/24 409

جوادی آملی، عبدالله

 آیت‌الله عبدالله جوادی آملی فیلسوف، فقیه و مفسر بزرگ معاصر شیعه (متولد 1312 ه.ش در آمل) است.

عمده تحصیلات دینی او در شهرهای تهران (مدرسه مروی) و قم بوده است. از استادان او می‌توان به آیات عظام امام خمینی، ابوالحسن شعرانی، محمدتقی آملی، سید محمدحسین طباطبایی (صاحب تفسیر المیزان)، فاضل تونی و سید محمدرضا محقق داماد اشاره کرد.

او دارای دودسته تفسیر ترتیبی و موضوعی است. تفسیر ترتیبی او «تفسیر تسنیم» نام دارد و تفسیر موضوعی او در موضوعات مختلفی است که برخی از عناوین آن‌ها عبارت‌اند از: «قرآن در قرآن»، «توحید در قرآن»، «وحی و نبوت در قرآن»، «معاد در قرآن»، «سیره پیامبران در قرآن»، «سیره رسول اکرم در قرآن»، «مبادی اخلاق در قرآن» و ...

دیدگاه‌ او دربارة صیانت قرآن از تحریف، توسط علی نصیری در کتابی با عنوان «نزاهت قرآن از تحريف» گردآوری‌شده است.

علاوه بر تفاسیر قرآنی، در مباحث فقهی ایشان نیز به اقتضای مباحث، به صیانت قرآن از هرگونه تحریف به منزلة یک تعهد الهی «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» (الحجر/ 9) تأکید شده است. (آملی، 1404: 147)

منابع

عبدالله جوادی آملی (1384 ه.ش) نزاهت قرآن از تحريف (به کوشش) علی نصیر، قم (چاپ 2) انتشارات اسراء.

عبدالله جوادی آملی (1404 ه.ق) خمس رسائل قم (ط 1) دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‌

نشانی وبگاه رسمی او با عنوان بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء: (esra.ir)