درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

جمعه 28 مهر 1396 29 محرم 1439 Friday 20 October 2017
تلمسانی، عمر
1394/09/17 471

تلمسانی، عمر

عمر تلمسانی (1904 – 1986 م) اندیشند اسلامی مصری و مرشد عام جماعت اخوان المسلمین بود. در راه مبارزات سیاسی‌اش بارها به زندان افتاد. گرایش به تقریب مذاهب اسلامی داشت.

 

 [عقیده: کتابنا واحد]

آیت‌الله سیّدهادی خسروشاهی در بیان خاطره‌ای که از شیخ عمر تلمسانی که جهت معالجه به بیمارستانی در لوگانو در سوئیس آمده بود، می‌نویسد:

شیخ در بیمارستان بود و درنگ جایز به نظر نمی‌رسید. همراه دوستان به بیمارستان رفتیم، شیخ سرم به دست نشسته بود! قرآن چاپ ایران را که هدیه برده بودیم به او اهدا کردم و گفتم: «هدیه‌ای برای شما، بهتر از قرآن وجود نداشت که بیاورم.»

تشکر کرد و قرآن را روی کتاب‌های خود گذاشت! به شوخی گفتم: البته این هدیه یک فایده بزرگ دیگر هم دارد و آن اینکه ببینید قرآن ما شیعه‌ها، با قرآن شما برادران سنی، فرقی ندارد! ... بعد داستان دیدار مرحوم علال الفاسی شخصیت اسلامی و مبارز معروف مراکش از ایران را یادآور شدم که در قم به هر کتاب‌خانه یا کتاب‌فروشی که رفتیم، دیدم فقط سراغ قرآن را می‌گیرد! ... تعجب من وقتی افزون شد که در منزل استاد بزرگوارم، مرحوم علّامه طباطبائی، پس از گفت‌و‌گو با آن مرحوم، به بررسی قرآن مشغول گردید! ... بیرون که آمدیم، گفتم: «استاد! به نظرم شما دنبال «قرآنِ شیعه‌ها» می‌گردید، چون هرکجا که می‌رویم، شما فقط به بررسی قرآن مشغولید؟» گفت: احسنت! خدا لعنت کند استعمار فرانسه و مستشرقین غربی را که در شمال آفریقا شایع کرد‌ه‌اند قرآن شیعه‌ها با ما فرق دارد و من از روزی که به ایران آمده‌ام، در تهران، مشهد و قم، ده‌ها نوع قرآن را بررسی کرده‌ام و حالا می‌فهمم که نقشه‌ آن‌ها برای جدا کردن مسلمانان، تا چه حدی رذیلانه و موذیانه است! شیخ تلمسانی لبخندی زد و گفت: ولی ما در مصر این قبیل شایعات را هیچ‌وقت اهمیّت نداده‌ایم. ... (خسروشاهی، 1392: 99-100)

منابع:  سید هادی خسروشاهی (1392 ه.ش)  حرکت‌های اسلامی معاصر استراتژی نظام و مسئلة شیعه و سنی. قم (چاپ اوّل) بوستان کتاب قم.