درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

جمعه 28 مهر 1396 29 محرم 1439 Friday 20 October 2017
امین، سیده نصرت بیگم
1394/06/02 869

امین، سیده نصرت بیگم

سیده نصرت بیگم امین (1308 - 1403 ه.ق اصفهان) معروف به «مجتهده امین» و «بانوی ایرانی» از عالمان بزرگ زن شیعه و از شاگردان آیت‌الله سیّد محمد نجف‌آبادی است.

 

[معرفی اجمالی]

 

سیده نصرت بیگم امین (1308 - 1403 ه.ق اصفهان) معروف به «مجتهده امین» و «بانوی ایرانی» از عالمان بزرگ زن شیعه و از شاگردان آیت‌الله سیّد محمد نجف‌آبادی است.

 

[عقیده: کتابنا واحد]

 

از آثار او می‌توان به «اربعین الهاشمیة» و «تفسیر مخزن­ العرفان» اشاره کرد که در آن تفسیر بر صیانت قرآن از تحریف تأکید کرده است:

 

«(اِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ) مقصود از ذكر قرآن است و در اينجا حق‌تعالی براى اطمينان دل رسولش خبر می‌دهد و او را مطمئن مي‌گرداند كه ما قرآن را از سماء قدرت نازل گردانيديم و خود حافظ و نگهبان آن مي‌باشيم و آن را از تحريف و تغيير دادن دست اجانب حفظ مي‌گردانيم. از اين آيه دو چيز بر ما ظاهر می‌گردد يكى آنكه قرآني كه فعلاً به دست ما مسلمان‌ها است بالتمام همان قرآنى است كه بر محمد صلّي الله عليه و آله و سلّم فرود آمده بدون اينكه کلمه‌ای در آن زياد شده باشد يا كم، در جهت زيادتى آن اجماع مسلمان‌ها بر اين است كه کلمه‌ای در آن زياد نشده لكن در جهت كمى بعضى از علماء گفته‌اند آیاتی که در شأن حضرت امير علیه‌السلام و باقى ائمّه علیهم‌السلام رسيده، از قرآن اسقاط كرده‌اند؛ لكن اين قول ظاهراً درست به نظر نمي‌آيد زيرا كه اسقاط كردن بعضى از آيات منافى با حفظ قرآن است كه خداوند به رسولش وعده داده كه ما قرآن را يعنى مجموع آيات را حفظ مي‌كنيم كه دست اجانب به دامن قرآن نرسد و از تحريف و کم‌وزیاد محفوظ ماند و به‌اضافه اگر ممكن باشد اسقاط نمودن بعضى از آيات در طرف زيادتى هم ممكن می‌شود كه در قرآن چيزى زياد كنند و وقتى چنين باشد قرآن از اعجاز مى‌افتد ديگر اعتمادى به باقی‌مانده او باقى نمي‌ماند.

 

دوم-مي‌توان اين آيه را يكى از معجزات قرآن به شمار آورد زيرا همان‌طوری كه فرموده ما قرآن را حفظ مي‌كنيم الآن یک هزار و چهارصد سال از عمر قرآن مي‌گذرد بااین‌همه دشمنان اسلام كه در مقام خاموش نمودن چراغ هدايت‌اند و اگر این‌ها مي‌توانستند و لطمه‌ای به قرآن وارد می‌نمودند مراد آنان به مرتبه عمل مي‌رسيد و اسلام منحل مي‌گرديد زيرا كه قوام دين اسلام به قرآن است درصورتی‌که مى‌بينيم در بين هفتادوسه فرقه مسلمان با كثرت آراء و تطاول زمان قرآن بدون کلمه‌ای كم يا زيادى محفوظ مانده و اين نيست مگر حفظ الهى كه آن را محفوظ گردانيده كه تا آخر زمان بين خلق ابراز فعاليت نمايد و قانون خدائى بين افراد بشر دایر باشد.» (امین، 1361: 7 / 113 – 114)

 

او همچنین در پایانِ کتاب «مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموالی حضرت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام» استشهادی بر عقاید و اصول دیانت خویش دارد که در ابتدای آن می‌نویسد:

 

«و به زبان نیازمندی به عرض مطالعه کنندگان محترم می‌رساند که‌ ای مؤمنین شاهد می‌گیرم شما را که نزد حق‌تعالی شهادت دهید چنانچه شاهد می‌گیرم خدای تعالی و ملائکه و انبیاء و رسل او را به اینکه به دل و زبان و بلکه تمام اعضاء و جوارح اقرار می‌کنم و شهادت می‌دهد به وحدانیت و الوهیت حق‌تعالی و به کلمه طیبه لا اله الا الله...»

 

و در ادامه پس از شهادت به نبوت و رسالت پیامبر اکرم (ص) و اینکه خاتم تمام پیغمبران است، به صدق و درستی هر آنچه فرموده شهادت می‌دهد و هر آنچه رسول اکرم آورده از جانب حق‌تعالی می‌داند و شهادت می‌دهد که قرآن مجید کلام خدای متعال است....

 

منابع

 

سیده نصرت بیگم امین (1361 ه.ش) تفسیر مخزن العرفان، تهران، نهضت زنان مسلمان.

 

بانو مجتهده امین. (1371 ه.ش) مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموالی حضرت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام. اصفهان، انتشارات انجمن حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست اصفهان.