درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

جمعه 31 شهريور 1396 1 محرم 1439 Friday 22 September 2017
اصفهانی نجفی، محمدحسین
1394/05/19 901

اصفهانی نجفی، محمدحسین

 

 

آیت‌الله محمدحسین اصفهانی نجفی (۱۲۶۶ - ۱۳۰۸ ق‌) از علمای برجسته حوزه اصفهان، فرزند شیخ محمدباقر نجفی و نوه شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی صاحب «هدایة المسترشدین» است

 

[معرفی اجمالی]

آیت‌الله محمدحسین اصفهانی نجفی (۱۲۶۶ - ۱۳۰۸ ق‌) از علمای برجسته حوزه اصفهان، فرزند شیخ محمدباقر نجفی و نوه شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی صاحب «هدایة المسترشدین» است. نسب او از جانب مادر به شیخ جعفر نجفی صاحب کشف الغطاء می‌رسد.

[عقیده: کتابنا واحد]

او دارای آثار متعددی است که یکی از آن‌ها تفسیر ناتمام «مجد البیان فی تفسیر القرآن» (به زبان عربی) است که در آن بحثی را به موضوع تحریف ناپذیری قرآن اختصاص داده است. (نجفی اصفهانی، 1366: 99 تا 138) تفسیر مذکور شامل تفسير سوره حمد و 22 آیه اول سوره بقره می‌شود. مفسر در آغاز و به‌طور مبسوط 12 مقدمه در مباحث علوم قرآن و تفسير دارد. این مقدّمات شامل 12 مطلب زیر است:1. دست یازیدن به قرآن و اندیشیدن در آن؛ 2. تفسیر به رأی ممنوع؛ و لزوم تفسیر بر اساس روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام)؛ 3. همه علم قرآن نزد امامان است؛ 4. تنزیل و تأویل؛ ظهر و بطن؛حدّ و مطلع؛ ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه؛ 5. تقسیم‌بندی کلی آیات قرآن؛ 6. قرآن بیانگر همه‌چیز است؛ 7. بخشی از روایات در جمع‌آوری قرآن؛ 8. توضیح روایت: «قرآن بر هفت حرف نازل شد»؛ 9. هنگام نزول قرآن و نکاتی مربوط به آن؛ 10. تجسّم قرآن در قیامت و شفاعت کردنش برای اهل خویش؛ 11. بخشی از آداب ظاهری و باطنی تلاوت قرآن؛ 12. برخی از روش‌ها و اصطلاح‌ها در این تفسیر. بعد از بیان مقدّمات تفسیر سوره حمد و 22 آیه اوّل سوره بقره را آغاز می‌کند.

تفسیر فوق ابتدا در سال 1313 ه.ق در تهران در 313 صفحه با چاپ سنگی به اهتمام سیّد محمدتقی موسوی خوانساری چاپ شد. همین چاپ دوباره در سال 1317 ق با مقدّمه و شرح‌حال مؤلّف توسط برادرش حاج‌آقا نورالله انتشار یافت و در سال (1366 ش) مؤسسه بعثت در تهران این کتاب را مجدداً تحقیق و تصحیح و منتشر کرد. تفسیر مذکور توسط سیّد مهدی حائری قزوینی ترجمه‌شده است.

همچنین او رساله‌ای را در اثبات اعجاز قرآن نوشته است.

منابع

محمدحسن نجفی اصفهانی (1366 ه.ش) مجد البیان فی تفسیر القرآن، تهران مؤسسه بعثت، ص 99 تا 138.

حائری قزوینی، سید مهدی، ترجمه مجد البیان، انتشارات دار التفسیر، چاپ اول سال 1391 ش، قم.

نیز درباره شرح‌حال او ببینید:

هادی النجفی (1382 ه.ش) قبیله عالمان دین یادنامه ارتحال آية الله استاد آقاي حاج شيخ مهدي غیاث‌الدین مجد الاسلام نجفي، قم (چاپ اول) انتشارات عسگریه. ص 65 تا 83. کتاب مذکور از وبگاه رسمی مؤلف کتاب alnajafi.ir قابل دریافت است. (بهار 1394ش)

 اعرجی کاظمی، سید محسن

[معرفی اجمالی]

آیت‌الله سيد محسن اعرجى كاظمى (متوفی 1228 ه.ق) معروف به «محقق بغدادی» از شاگردان آیات عظام وحید بهبهانی، سید محمدمهدی بحر العلوم، جعفر کاشف الغطاء، سلیمان بن معتوق عاملی است. از شاگردان او می‌توان به آیات عظام سید محمدباقر شفتی، سید عبدالله شبّر کاظمی و محمدعلی بلاغی اشاره کرد.

[عقیده: کتابنا واحد]

او در کتاب «شرح الوافية فى اصول الفقه» تأکید دارد که اجماع شیعه آن است که زیادتی در قرآن روی نداده است و معروف میان علمای شیعه که برخی از آن به اجماع یادکرده‌اند، آن است که هیچ نقصان و کاستی نیز در قرآن روی نداده است.

مرحوم علامه سید محسن امین عاملی سخن محقق بغدادی را به‌عنوان نمونه‌ای از دیدگاه‌های متأخران شیعه در خصوص تحریف ناپذیری قرآن کریم آورده است. (امین، 1397: 164)

منابع

سید محسن اعرجی کاظمی شرح الوافية فى اصول الفقه. نسخه‌‌ای خطی از این اثر در کتابخانه ملی ایران موجود است:

http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/810682

سید محسن امین (1397 ه.ق) الشیعة بین الحقائق و الأوهام. بیروت (ط 3) مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.