درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

شنبه 30 تير 1397 8 ذی‌القعده 1439 Saturday 21 July 2018
افراط‌گرایی نتیجه دوری از علم دینی است
1395/02/22 635

افراط‌گرایی نتیجه دوری از علم دینی است

 کسانی که به سمت افراط گرایی، خشونت و تکفیر می‌روند، نه فقیه و نه مفسر هستند و نه سابقه تحصیلات دینی دارند، بلکه مشکل دور بودنشان از علوم دینی است.
 

حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در نخستین نشست کنفرانس بین المللی علوم دینی و مبارزه با افراطی‌گری که با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه بغداد و دانشگاه پیام نور در گرگان برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: افراطی‌گری از بی توجهی به علوم دینی برمی‌خیزد و این سوال پیش می‌آید که چرا ما رابطه و ارتباطی را بین افراطی‌گری و علوم دینی برقرار کردیم؟

وی با بیان این که کسانی که به سمت افراط گری و خشونت و تکفیر می‌روند و دست به انواع جنایت‌ها می‌زنند نه فقیه هستند و نه مفسر و نه سابقه تحصیلات دینی دارند، گفت: مشکل در دور بودن آنها از علوم دینی است زیرا اگر آنها فقیه و مفسر بودند و سابقه تحصیلات دینی داشتند هیچگاه دست به این نوع نگاه‌های غلط و

رفتارهای خشن نمی زدند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: بسیاری از این تکفیری‌ها دارای سابقه

آنچنانی در آموختن آموزه‌های دینی هستند اما با این حال باید نگاه فراتری را بیافکنیم و آن این که، کسی که علوم دینی را نمی‌آموزد یکسری آموزه‌های کلی را می‌گیرد و همان برای او معرفت دینی می‌شود و آن معرفت او در شرایط وجود کاستی و فقدان در علوم دینی و عدم طرح اندیشه ها و نظریه‌‌های مربوط به جامعه  و امت اسلامی به سمت خشونت و تفسیر غلط و اشتباه انگاری و برائت‎های ناجور، ناروا و غیرانسانی از دین منتهی می‌شود.

مبلغی با تاکید بر این که همه چیز به علوم دینی برمی‌گردد، بیان داشت: باید علوم دینی را در مسیر تحول، تطور و تصحیح قرار داد چرا که کسی که علوم دینی را درست و صحیح نمی‌آموزد به ‌سوی افراط ‌و تفریط می‌ رود.

وی با اشاره به دو محور اساسی به عنوان سرفصل‌های اولین کنفرانس علوم دینی و

مبارزه با افراطی‌گری اظهار داشت: محور اول این است که در علوم دینی ما نسبت

به بعضی از مفاهیم و اصطلاحات تفسیر شتاب‌ زده، غیر منقح و غیر دقیق صورت گرفته است که این مشکل اساسی باید از سوی اندیشمندان رفع شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این تفسیرهای شتاب زده باعث می‌شود جوانان به

سمت غلط اندیشی و قرائت نادرست و برداشت‌های ناصحیح از واژگان درست و پر ارزشی مثل جهاد بروند که علمای جهان اسلام باید برای این مسأله تدبیر کنند و آنان را از مهلکه نجات دهند.

وی با بیان این که دست مطالبه این کنفرانس به سوی اندیشمندان جهان اسلام به

ویژه علمای شیعه و سنی استان گلستان دراز است که اگر مقالات، پژوهش و ایده‌ای دارند تبیین کنند که چرا این مفاهیم بد تفسیر شده‌اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به محور دوم این کنفرانس اشاره کرد و گفت: میخواهیم ببینیم که چه سرفصل‌ها، اندیشه‌ها، قواعد، گزاره‎ها و باب‌ها و کتاب‌هایی می‌باید در فقه و سایر علوم ما ادراج شود که عدم ادراج و وجود آنها برای علوم ما یک کاستی بزرگ شده است. باید ببینیم چرا نباید در فقه اسلامی کتاب «السلم والمدارا» به عنوان یک کتاب تخصصی که امروزه جامعه به آن نیاز دارد وجود داشته باشد؟ یا کتاب «همزیستی اسلامی» به عنوان یک کتاب پر رونقِ فعال برپایه مبانی فقهی و عقلانی و قرآنی و سنت و دین نباشد؟ وقتی نداریم کاستی ایجاد می شود.

مبلغی تصریح کرد: اگر این خلاء‌ها را ما پر نکنیم دیگران با نگاه‌های غلط و ابتدایی و متأثر از غربشان پر می‌کنند. بنابراین ما موظفیم به علوم دینی‌مان برسیم. مثلا در تفسیر ما از آیه «فاقتلوا المشرکین » استفاده می‌کنند و هرجا هر کس کافر بود را از دم تیغ می‌گذرانند و بعد غربی‌ها و کسانی که نگاه‌های نادرستی به ما دارند از عمد و بعضی از سر اشتباهات ما آنها را به این فکر وا می‌دارند که بگویند «قرآن کتاب تولید خشونت است» و چنین تبلیغی را درباره ما می‌کنند درحالی که قرآن ما می‌گوید اگر دیدید کسی اندک علاقه ای به سلم دارد و فهمیدید او سوء نیت ندارد و سلم را دوست دارد به سمت او بروید.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این که متاسفانه بخاطر این که علوم دینی ما در یک شرایط و محدوده‌هایی مانده و به پیش نرفته و کاستی‌های خود را جبران نکرده به سمت زندگی اجتماعی نیامده است، گفت: این را باید همه از شیعه و سنی بپذیریم که علوم اسلامی ما بخشی از ابواب مربوط به جامعه را در درون خود گنجانده است اما بسیاری از بخش‌های مستحدث و در حال شکل گرفتن و شکل گرفته جایگاهشان در میان علوم اسلامی ما غائب است در این صورت جامعه به سمت‌های دیگر می‌رود لذا ما علمای شیعه و سنی وظیفه داریم.

وی در پایان خبر داد: دانشگاه مذاهب اسلامی اخیرا امکانی را از وزارت علوم به صورت رسمی گرفته است که اجازه می‌دهد فضلا و طلاب اهل سنت با یک آزمون اختصاصی و بدون شرکت در کنکور در این دانشگاه تحصیل کنند و مدرک دانشگاهی بگیرند. در این دانشگاه فضای مذاهبی حاکم است و استادان و درس‌ها از خود مذاهب با نگاه تولید دانش اسلامی با رویکرد به سمت پاسخ گفتن به جامعه است.

0 نظر