درباره مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 مساله وحدت و تقريب مذاهب اسلامی، از ديرباز همواره جز اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌های مصلح سياسی و مذهبی بوده و تلاش برای تحقق آن در اعصار گوناگون، با نشيب و فراز فراوان روبرو گرديده است. از ابتدای تشکيل نظام جمهوری اسلامی ايران نيز وصول به اين هدف مقدس، که متکی به ريشه های استوار در کتاب و سنت می باشد، يکی از بزرگترين اهداف رهبر کبير انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) بوده است.

 

طرح مساله تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معنای «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت يکديگر به منظور دستيابی به تئالف و اخوت دينی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی»، در پی ناهمسازگري ها و تفرقه های موجود ميان جوامع مختلف اسلامی آغاز گرديد. تبعات ناشی از اين مسئله، در روابط قومی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان هويدا گرديد. به موازات پيدايش اين اختلافات، تلاش در جهت همبستگی و وحدت ميان مسلمانان از سوی دانشمندان و مصلحان جامعه اسلامی نيز آغاز شد. در اثر اين تلاش‌ها، تا قرن ششم هجری شاهد تلاقی گسترده انديشه ميان عالمان و حاملان حديث از مذاهب مختلف اسلامی هستيم. در اين دوران، وجود مناظره های علمی بسيار ميان انديشمندان و در اغلب موارد واقع گرايی و تلاش در جهت پيشبرد مطالعات علمی و پژوهشی بدون ابراز تعصب ناروا نسبت به يک مذهب خاص، نشان از نزديکی و همسازگرايی فرق گوناگون اسلامی دارد.

 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي و جهاني با ماهیت غير انتفاعي كه به دستور حضرت آيت الله خامنه اي ، ولي امر مسلمين در سال 1369 هجري شمسي برای مدت نا محدود تأسيس شد و داراي شخصيت حقوقي مستقل است . و محل اصلي آن تهران می باشد و مي تواند در صورت ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس كند.

 

سه شنبه 30 آبان 1396 2 ربیع‌الاول 1439 Tuesday 21 November 2017

 از آنجايي كه قرآن‌كريم منشأ هدايت و راهنمايي تمام جامعه‌ي بشري مي‌باشد، پيامبر(ص) اولين كسي است كه به پيروي از آن و تمسك جستن بدان امر شده است تا اسوه و الگويي براي ديگر افراد امتش باشد

 

 دشمن‌، رقيب‌، مخالف‌ و مزاحم‌ يا تهديدات‌، مخاطرات‌ و نگراني ها يكي‌ از اركان‌ هر تصميم‌گيري‌ سياسي‌ و تجزيه‌ و تحليل‌ سياسي‌ را تشكيل‌ مي‌دهد. دگرگوني‌ و جابه جايي ‌مصداق‌ اين‌ دشمن‌ مشترك‌ در گذر ايام‌ و تحول‌ دوران‌ موجبات‌ دگرگوني‌ در معادلات‌ قدرت‌ و تغيير مهره‌ها در صفحه ي‌ شطرنج‌ سياست‌ ملي‌، منطقه‌ و جهان‌ مي‌شود.

بيداري اسلامي از جمله اصطلاحاتي است كه امروزه از آن براي‎ اشاره به روندهاي هويت گرايانه و آگاهي بخش مسلمانان استفاده‎ مي‎شود. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران جايگاه مفهوم بيداري اسلامي‎ تا آنجا ارتقاء يافت كه مي‎توان از آن  براي توصيف تحول مثبت در جوانب مختلف زندگي سياسي ، اجتماعي و اقتصادي مسلمانان ياد كرد.

تحقق شهر عدل، آرمان تاريخي بسياري از تمدن ها و جوامع بشري است؛ آرماني كه با تعابير متفاوت و صورت بندي هاي گوناگون، فراخور وضعيت فرهنگي هر جامعه شناسايي شده و در رويكردي به آينده، براي تحقق آن تلاش مي شود البته پيش بيني وضعيت سيستم هاي اجتماعي دشوار است؛

 باعث خرسندي است كه در اين كنفرانس بزرگ و در اين اجتماع كه نخبگاني از علماي كشورهاي اسلامي به منظور بحث و بررسي مشكلات امروز مسلمانان و راه‌حل آن، گردهم آمده‌اند، به‌طور خلاصه درباره اين موضوع سخن گفته و در اين زمينه سهمي را ايفا نموده و از ديدار و مقاله‌هاي سودمند و باارزش شما بهره‌مند گردم.

مشكل عمده‌ي عوام و خواص مسلمانان اين است كه بين آنان و بيان ايمان، التزام به ايمان و بشارت به ايمان‌شان فاصله افتاده است. از اين مهم‌تر اين كه ايماني دارند كه عمل صالح به دنبال ندارد و ايمان بدون عمل صالح، همچون ابر بي‌بار و درخت بي‌ثمر است.

مقاله ي حاضر، نخست انتفاضه را معنا مي‎كند، آن گاه، زمينه‎هاي پيدايش آن وگروه‎ها و سازمان‎هاي نزديك به انتفاضه را معرفي مي‎نمايد

اين انقلاب بزرگ كه دست جهان خواران و ستم گران را از ايران بزرگ كوتاه كرد با تأييدات غيبي الهي پيروز گرديد اگر نبود دست تواناي خداوند امكان نداشت»

انقلاب اسلامي ايران يكي از مردمي ترين وارزشي ترين انقلاب هاي جهان، پديده ي ي عظيم در تاريخ معاصر به شمار مي رود. انقلاب اسلامي با طرح دوباره ي دين در عرصه ي زندگي سياسي و اجتماعي، اسلام و باورهاي ديني را به عنوان عامل بالنده وتحرك آفرين در سرنوشت جوامع انساني مطرح نمود.

 بسياري از صاحب‎نظران و پژوهش گران‎، معتقدند كه انقلاب اسلامي ايران يكي‎ از عوامل مهم و تأثيرگذار در پيشبرد روند بيداري و آگاهي مسلمانان و افزايش فعاليت‎هاي مؤثر اسلامي در جوامع مسلمانان بوده است. از اين رو، در مقاله ي حاضر به برخي از اين آثار مي‎پردازيم.